Zanim zaczniesz ćwiczyć… ROZCIĄGNIJ SIĘ!

rozciaganie

Każdy, kto chce schudnąć musi wiedzieć, że nie osiągnie się tego tylko za pomocą diety. Jedynie połączenie ćwiczeń i diety może przynieść zamierzone rezultaty, czyli w efekcie uzyskamy wymarzoną sylwetkę. Jak we wszystkim, także z ćwiczeniami nie można przesadzić, bo np. zbyt częste przebywanie na siłowni może przynieść spory rozrost tkanki mięśniowej i zaburzyć wygląd sylwetki. Dlatego też ćwiczyć należy każdą partię ciała równomiernie i przed odpowiedni czas odpoczywać po ćwiczeniach.

Zanim jednak przejdzie się do właściwych ćwiczeń, bardzo ważna jest rozgrzewka. Nie powinno się zaczynać żadnej aktywności fizycznej, bez rozgrzania się, czyli przygotowania mięśni do wysiłku. Trzeba umiejętnie je rozciągnąć, aby były gotowe na większy wysiłek. Rozciąganie najlepiej jest wykonywać etapami, czyli najlepiej jest zacząć od rozciągania mięśni nóg, stopniowo przechodząc do rozciągania mięśni brzucha, pleców, rąk. Nic nie może się tu dziać przez przypadek, a im dokładniej wykonane ćwiczenia, tym mniejszy ból po treningu. Dlatego też spięcie mięśni musi trwać od 10 do 15 sekund, a rozluźnienie to czas od 2 do 5 sekund. Warto takie spięcie przynajmniej raz powtórzyć, a nawet przedłużyć czas jego trwania, ale uwaga, nie może to doprowadzić do uczucia bólu. Obowiązkowo podczas wykonywania rozciągania należy równomiernie oddychać – nie ma mowy o wstrzymywaniu oddechu.  Po treningu właściwe rozciąganie jest konieczne, ponieważ dzięki niemu wzmacnia się ścięgna, poprawia ukrwienie mięśni, a więc jest większy dostęp do komórek tlenu i mniejsze zakwasy, a dodatkowo rozciąganie rozluźnia mięśnie, co jest szczególnie wskazane dla osób solidnie ćwiczących na siłowni.

Rozciąganie jest niezwykle ważne i to przy każdym typie aktywności fizycznej. Niezależnie od tego czy mamy zamiar biegać, podnosić ciężary, jeździć na rolkach czy na rowerze, lepiej przed tym rozciągnąć mięśnie, aby uniknąć kontuzji, naderwań ścięgien, czy też ich mikrouszkodzeń. Pomysłów na rozgrzewkę w sieci jest naprawdę dużo, a my proponujemy kilka podstawowych ćwiczeń rozciągających.