Dieta Wegetariańska

Dieta wegetariańska należy do dość specyficznych diet, która wyrasta także z pewnych przekonań etycznych i religijnych. Dieta ta rozwinęła się na obszarze dzisiejszych Indii i okolic. Głównym założeniem tej diety jest ograniczenie spożywania produktów zwierzęcych albo całkowite ich wyeliminowanie z codziennego jadłospisu.

Główną zasadą wegetarianizmu jest spożywanie produktów tylko pochodzenia roślinnego. Związane jest to z etycznym zapatrywaniem na te kwestie. Przede wszystkim wegetarianizm jako pewna też i moralna postawa zakłada, że zwierzęta i ludzie traktowani są na równi. Chodzi tu o zadbanie o dobro wszystkich żywych stworzeń.

Dieta wegetariańska jest dietą zdrową, chociaż budzi wiele emocji wśród lekarzy. Środowisko medyczne jest znacznie podzielone na zwolenników i przeciwników. Jednak mimo prowadzonych badań nad szkodliwością tej diety, nic konkretnego nie ustalono. Tak też uznaje się, że dieta wegetariańska nie ma negatywnych skutków źle wpływających na pracę całego organizmu.

Efekty

Dieta wegetariańska jest sposobem żywienia, który wypływa z osobistych i moralnych przekonań, niż z potrzeby zrzucenia dodatkowej wagi. Wśród efektów pojawiających się w trakcie stosowania tej diety oczywiście pojawi się także spadek wagi, który jest spowodowany dostarczaniem zmniejszonej ilości produktów wysoko kalorycznych.

Dobrym rezultatem diety wegańskiej jest znaczna poprawa stanu skóry, jak również ogólnego samopoczucia. Weganie potwierdzają, że po wyeliminowaniu pożywienia pochodzenia zwierzęcego odczuwają znaczne polepszenie samopoczucia.

Wady

Jak wykazują przeprowadzone badania na świecie, dieta wegetariańska jest dietą zdrową. Niestety nie wszystkie osoby, które przeszły na wegetarianizm, wcześniej dokładnie się z zasadami tej diety zapoznają. Skutkuje to później złym samopoczuciem, problemem ze zbyt szybką utratą wagi, odczuwaniem zimna, uczuciem braku energii oraz niedoborami.

Stosując dietę wegetariańską konieczne jest bardzo staranne komponowanie posiłków, aby zawierały one jak największą różnorodność składników spożywczych. Przede wszystkim trzeba pamiętać, aby dieta zawierała produkty bogate w białka, których przecież nie dostarcza się w mięsie. W tej diecie także są produkty, których należy unikać. Wśród nich eliminuje się: produkty przetworzone, cukry, słodycze, białą mąkę, mocną kawę i herbatę. Weganie również unikają spożywania alkoholu oraz rezygnują z palenia papierosów.

Zalety

Dieta wegetariańska jest dietą, która jest dość intrygująca w ocenie jej zdrowotnego wpływu na organizm. Nikt ze świata medycyny nie udowodnił tego, że jest ona niezdrowa. Przede wszystkim wiąże się z nią kilka zalet, które bezpośrednio wynikają z faktu, że jest to dieta bezmięsna.

W pierwszej kolejności trzeba zaznaczyć, że jadłospis pozbawiony mięsa, zdecydowanie zwiększa odporność na choroby. Przede wszystkim zmieniając dietę na wegańską można zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka, chorobę wieńcową, a nawet można zmniejszyć prawdopodobieństwo przedwczesnej śmierci. Również dieta wegetariańska jest bardzo pomocna przy chorobie reumatycznej, zaparciach, w kamicy nerkowej i w chorobie pęcherzyka żółciowego. Jak się okazuje wpływa ona dość dobrze na organizm, który cierpi z powodu chorób o podłożu miażdżycowym.

Co najważniejsze dieta wegetariańska chroni przed pojawieniem się otyłości u osób, które są szczególnie na nią podatne. Jak widać weganie są znacznie zdrowsi w porównaniu do osób, które odżywiają się w sposób tradycyjny.