Dieta wakacyjna, czyli jak przeżyć odchudzanie na urlopie

fit_wakacje

Urlop to czas, kiedy niepostrzeżenie przestajemy stosować dietę odchudzającą. Niestety podczas urlopu skusić się na niezdrowe jedzenie mogą nawet najbardziej wytrwali, tym bardziej gdy pojedziemy w egzotyczne miejsce i chcemy spróbować lokalnych specjałów. Jak zatem przeżyć urlop i nie zwariować?

Odchudzanie ma to do siebie, że niestety nasza dieta jest ograniczona o te produkty, które lubimy najbardziej. Niestety zgrabna sylwetka wymaga ograniczeń, a podczas urlopu jesteśmy najbardziej podatni na skoki w bok od diety. Same produkty nie są w tym wszystkim najgorsze, ponieważ bardziej niebezpieczne dla odchudzania są pory posiłków, pojemność naczyń z jakich jemy, jak również to, co pijemy podczas posiłków i upałów. Jeśli na urlop wybieramy się do ciepłych krajów to z jednej strony dobrze, a z drugiej nie bardzo. Przede wszystkim szkopuł tkwi w szczegółach, bo o ile sam skład posiłków serwowanych w hotelu może być dobry, a do tego jeśli używane będą ostre przyprawy, to nasz metabolizm raczej nie spowolni. Problemem jest raczej, to ile będziemy jeść i jak dostosujemy pory posiłków hotelowych do naszych możliwości dietowych.Na diecie należy pamiętać, że porcje powinny być niewielkie i spożywane w odpowiednich odstępach czasowych. Niestety nie mamy wpływu na czas wydawania posiłków, jak i na wielkość porcji, jeśli obiady są serwowane do stołu. Tutaj pomocna może być reguła pięści, czyli nasz żołądek jest mniej więcej wielkości właśnie naszej pięści. Jeśli chcemy go nie rozciągnąć jedzeniem, to właśnie najlepiej jest się kierować tą wielkością. Niektórzy wiedzą “na oko” ile są w stanie zjeść, ale jeśli nałożymy sobie porcję o nieco większej wielkości, to dla bezpieczeństwa poświęćmy nieco więcej czasu na jedzenie, aby szybciej poczuć sytość.  Jedząc wolniej, dokładniej przeżuwając i celebrując posiłek, na pewno zjemy mniej, bo mózg o wiele szybciej poinformuje o tym, że mamy już przyjętą wystarczającą ilość pokarmu. Kolejną pułapką mogą okazać się słodkie napoje, tak chętnie serwowane na zagranicznych wakacjach. Szczególnie w ciepłym klimacie dość trudno jest o gorącą herbatę do śniadania, czy popołudniową zieloną herbatę do podwieczorku – pod warunkiem, że będzie to tylko owoc. Dlatego też warto zaopatrzyć się w swój podróżny zestaw do parzenia herbaty, a na stołówkach wybierać do picia wodę. Odchudzając się na urlopie również trzeba zrezygnować z serwowanych drinków. Choć są one zazwyczaj zmieszane z wodąm, a więc nie w pełni kaloryczne,, to również stanowią one dodatkowe źródło zbędnych kalorii, które niestety odłożą się tam, gdzie chcemy najmniej. Dlatego też lepiej unikać serwowanych przy basenie drinków, jak i lodów, chyba że są to sorbety owocowe. Na sorbety możemy się skusić, bo wśród lodów mają one najmniej kalorii. Na tyle możemy sobie pozwolić, gdyż w gorące dni sorbety są bardzo dobrym orzeźwieniem, a do tego mało kalorycznym. Uwaga tylko na gardło, gdyż mocno schłodzony sorbet może spowodować zapalenie gardła, objawiające się silnym bólem.

Podróżując samolotem, podczas długiego lotu musimy liczyć się z tym, że będzie serwowany posiłek. Warto w takiej sytuacji zapytać się o skład danego posiłku, jeśli wcześniej się z takim nie spotkaliśmy. Chcąc mieć pewność, że już w samolocie nie zacznie się wakacyjna rozpusta, wybierzmy danie wegetariańskie. Będzie miało mniej kalorii, jak również powinno być zdecydowanie lepszej jakości niż te serwowane z mięsem. Tutaj również panuje zasada, że do picia wybieramy wodę, chyba że podawane są soki warzywne bez cukru. Na taką opcję możemy się skusić, tak jak na zieloną herbatę, dobrą w każdej sytuacji.

Rozsądnie podchodząc do urlopowej diety, z pewnością nie przysporzymy sobie zbytnich problemów. Zachowując umiar po powrocie nie będzie czekało na nas o wiele więcej pracy nad sylwetką, co najwyżej problemem będzie przyrost o kilogram lub dwa. Z tym trzeba się liczyć, gdyż podczas urlopu dostęp do produktów i do kuchni będziemy mieć ograniczony i skazani będziemy na to, co serwować będzie hotel. Ale umiejętnie wybierając posiłki, ograniczając kaloryczne produkty, nie powinniśmy wrócić z nadmiarem kilogramów. Trzymając się zasad zdrowego trybu żywienia na pewno wakacyjny pobyt za granicą należeć będzie do udanych, także pod względem żywieniowym.