Dieta Śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska jest dietą uznawaną przez lekarzy dietetyków za niezwykle zdrowy sposób odżywiania. Została ona doceniona już w latach 70. i 80. XX wieku, a stosują ją przede wszystkim mieszkańcy krajów śródziemnomorskich oraz jest bardzo popularna we Francji, Włoszech oraz Hiszpanii. Dietetycy podkreślają, że jest to dieta niezwykle dobrze wpływająca na zdrowie, ponieważ przede wszystkim chroni przed sporą ilością chorób np. miażdżycowych. Podnosi także odporność i mobilizuje organizm do obrony przed szkodliwymi wpływami środowiska.

Dieta śródziemnomorska opiera się na spożywaniu dużych ilości warzyw i owoców. Bardzo ważne jest dodawanie do większości posiłków czosnku i cebuli. Właśnie te składniki działają antybakteryjnie i wpływają na polepszenie odporności. Oprócz tego w diecie tej je się sporo pieczywa pełnoziarnistego oraz stawia się na takie produkty jak: kasza i makaron. Najważniejsze jednak są ryby i owoce morza, które powinno się jadać przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Z diety koniecznie powinny zostać wyeliminowane tłuste mięsa oraz wołowina i baranina. W diecie tej jest sporo dań, których głównym składnikiem jest makaron. Wbrew pozorom nie są one tuczące, ponieważ nie wykorzystuje się tutaj tłustych sosów, a to one przede wszystkim powodują tycie. Dieta ta jest łatwa do stosowania oraz bardzo smaczna. Nie ma tu mowy o ograniczaniu posiłku, ani o głodówkach. Dieta śródziemnomorska jest raczej sposobem na codzienne żywienie niż na odchudzanie.

Efekty

Stosując dietę śródziemnomorską, wyraźnie można odczuć, że organizm lepiej pracuje. Z pewnością w sposób zauważalny odczuje się polepszenie samopoczucia oraz poprawienie pracy narządów. Dieta ta jest lekkostrawna, dzięki czemu nie obciąża się układu pokarmowego. Oprócz tego spożywa się wiele zdrowych produktów, które nie należą do kalorycznych, a zatem poprawia się również stan sylwetki.

Dieta śródziemnomorska jest polecana również osobom, które cierpią na nadciśnienie. Spore ilości czosnku powodują, że dieta ta jest szczególnie dobra dla osób, z tym schorzeniem. Oprócz tego, jedną z głównych zasad tej diety jest unikanie smażenia w wysokich temperaturach, dzięki czemu jedzenie jest zdrowsze. Dodatkowo smaży się na oliwie z oliwek, dzięki czemu można obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi.

Wady

Dieta śródziemnomorska jest dietą bardzo zdrową i raczej nie posiada wad, które by zniechęcały do jej stosowania. Jest to dieta prosta w stosowaniu i mało kaloryczna, dlatego też można ją uważać za dietę poprawiającą wygląd i sylwetkę. W tym zakresie jej największą wadą jest to, że proces utraty wagi trwa bardzo długo. Z pewnością nie da się zrzucić kilogramów w przeciągu dwóch czy trzech tygodni, lecz na efekty należy poczekać przynajmniej przez dwa – trzy miesiące. Dodatkowo na samym początku stosowania diety śródziemnomorskiej konieczne jest liczenie kalorii. Jest to spore utrudnienie, ale po pewnym czasie pewne nawyki żywieniowe wchodzą w krew i jest o wiele łatwiej komponować posiłki.

Zalety

Stosowanie diety śródziemnomorskiej nie należy do trudnych, z wyjątkiem początkowego okresu, kiedy to należy liczyć dość skrupulatnie kalorie. Dopiero po pewnym czasie, gdy uda się nabyć już pewne nawyki, możliwe jest swobodne komponowanie posiłków. Największą zaletą diety śródziemnomorskiej jest to, że można ją stosować przez całe życie, gdyż należy ona do bardzo zdrowych diet, poprawiających stan zdrowia.

Przede wszystkim dieta śródziemnomorska przyczynia się do poprawy poziomu dobrego cholesterolu we krwi. Oprócz tego może być ona stosowana przez osoby chore na miażdżycę, z problemami z sercem i tarczycą. Jest doskonała także dla osób mających nadciśnienie.

Wśród wielu diet, to właśnie dieta śródziemnomorska nie ma żadnych przeciwwskazań do stosowania. Jest ona w stu procentach bezpieczna do stosowania. Osoby, które są chore przewlekle, powinny jednak skonsultować stosowanie tej diety z lekarzem specjalistą oraz z dietetykiem.