Dieta Proteinowa – Dieta Dukana

Jest to ostatnio bardzo popularna dieta odchudzająca, której założeniem jest zwiększenie ilości spożywanych białek. Cała dieta opiera się na kilku etapach, podczas trwania których, zwiększa się spożycie białka, a eliminuje węglowodany i tłuszcze.

Dieta Dukana dzieli się na cztery etapy, a są to:
– faza uderzeniowa
– faza równowagi
– faza utrwalenia
– białkowe czwartki.

Każdy z tych etapów charakteryzuje się nastawieniem na spożywanie innej grupy produktów.
Pierwszy etap to faza uderzeniowa. W jego okresie trwania je się produkty tylko bogate w biało oraz te, które zawierają minimalne ilości tłuszczu. Zaleca się przy tym wypijać duże ilości płynów. Może to być woda mineralna, herbata, a nawet chude mleko. Eliminuje się tylko napoje, które posiadają znaczne ilości cukru. Ten etap diety stosuje się przez tyle dni ile zamierza się zrzucić kilogramów. Etap pierwszy jest najbardziej restrykcyjny, ponieważ tutaj trzeba przestrzegać spożywania produktów, które wskazuje dieta. Produkty spoza listy są niedozwolone.

Drugi etap, czyli faza równowagi, to dalsze spożywanie produktów wysokobiałkowych, plus dołączenie do nich warzyw. Okres ten charakteryzuje się naprzemiennym jedzeniem białek i warzyw oraz samych protein. Ten etap trwa tak długo, aż osiągnie się odpowiednią wagę ciała.

Trzeci etap to faza utrwalania, a opiera się na utrzymaniu uzyskanej wagi oraz uchronieniem przed efektem jojo. Tą fazę stosuje się najdłużej, ponieważ jednemu utraconemu kilogramowi wagi odpowiada 10 dni stosowania tego etapu diety. W tym czasie dozwolone jest spożywanie bardziej urozmaiconych posiłków i produktów, a wśród nich mogą znajdować się warzywa, owoce, produkty skrobiowe oraz pieczywo ziarniste. W tym czasie można również zjeść jeden posiłek, bez stosowania się do wytycznych diety.

Efekty

Dieta Dukana należy do jednej z najskuteczniejszych diet odchudzających. Przynosi bardzo dobre rezultaty, które mogą pozostać na długo. Oprócz tego zmienia sposób myślenia o odżywianiu, dzięki czemu łatwiej się przestawić na zdrowe żywienie.

Efekty tej diety są także uzależnione od tego jak bardzo przestrzega się spożywania produktów z listy zalecanych produktów. Jakiekolwiek odejście od ściśle wyznaczonych produktów może skutkować zaprzepaszczeniem efektów. Oprócz tego również etap ostatni jest bardzo istotny, który decyduje o tym, jak długo będą trwałe efekty tej diety.

Wady

Dieta Dukana przynosi dobre rezultaty, ale nie wszyscy dietetycy uważają, że jest to dieta zdrowa. Coraz więcej pojawia się wątpliwości, czy nie jest ona wręcz szkodliwa dla organizmu. Dietetycy szczególnie zwracają uwagę na to, że podczas spożywania takich dużych ilości białka, dochodzi do tak zwanego zakwaszania organizmu, a co za tym idzie, także nerki muszą o wiele intensywniej filtrować krew. Do tego konieczna jest spora ilość wody, którą niestety organizm pobiera z tkanek, a zatem stąd taka szybka utrata wagi.

Największą wadą diety Dukana jest to, że dochodzi do bardzo poważnych zaburzeń metabolizmu w organizmie. Także taka duża ilość białka w organizmie może doprowadzić do powstawania chorób serca, a nawet raka jelita. Oprócz tego nadwyrężona jest wątroba. W związku z tym osoby stosujące długo dietę Dukana mogą uskarżać się na zaparcia, bóle stawów, bezsenność, nerwowość oraz nadciśnienie, które bywa niebezpieczne.

Oprócz zdrowotnych kwestii pozostają te typowo prozaiczne, czyli chodzi o zakres artykułów spożywczych, które można jeść. Lista jest dość ograniczona, a żeby były widoczne efekty, to trzeba niestety jej bardzo przestrzegać. Także osoby, które lubią warzywa i owoce, dość długo nie będą mogły ich spożywać, co również może spowodować braki w witaminach. Także problematyczne może być przygotowywanie potraw, ponieważ konieczne jest ich specjalne przyrządzanie.

Zalety

Wśród największych zalet wskazywanych przez osoby stosujące tą dietę, to właśnie dość szybka utrata wagi. Oczywiście pamiętać należy o tym, że każdy organizm reaguje inaczej i widoczne efekty mogą nastąpić w różnym czasie.