Dieta Niskowęglowodanowa

Dieta niskowęglowodanowa to doskonała dieta odchudzająca, która dość szybko daje dobre efekty. Polega ona na spożywaniu niewielkiej ilości węglowodanów, czyli cukrów. Dieta ta posiada różne wersje i modyfikacje. Jest ona najbardziej rozpowszechniona pod nazwą: dieta Atkinsa. Zmodyfikowane jej wersje znane są pod nazwami: Protein Power, dieta ketogeniczna, dieta dr Lutza, dieta niskocukrowa.

Każda z tych diet opiera się na ograniczaniu spożywanych ilości cukrów. W zależności od typu diety, dozwolone są różne ich ilości. Przeciętnie dieta niskowęglowodanowa zakłada ograniczenie do 100 gramów na dobę. Takie niewielkie spożycie cukrów ma sprawić, że organizm zacznie szybko zużywać nagromadzone zapasy węglowodanów, aż dojdzie do tego, że będzie korzystać z zapasów tłuszczu.

Dieta niskowęglowodanowa przez ograniczenie spożycia cukrów bazuje głownie na posiłkach mięsnych, wskazane jest także spożywanie sporych ilości niskoglikemicznych owoców, a szczególnie warzyw. Zaleca się także spożywanie produktów pełnoziarnistych. Konieczne jest także wyeliminowanie z jadłospisu słodyczy oraz wszelkiego rodzaju potraw bogatych w węglowodany. Ubytek tego typu produktów z codziennego menu, należy zatem zrekompensować produktami, które zawierają spore ilości białka oraz tłuszczu.

Wielu dietetyków uznaje dietę niskowęglowodanową za dietę, która ma za zadanie wprowadzić organizm we właściwą już fazę odchudzania. Uważa się, że jest to doskonałe przygotowanie organizmu do rozpoczęcia spalania nagromadzonego tłuszczu.

Efekty

Dieta niskowęglowodanowa jest bardzo dobrym sposobem na równomierne i łagodne dla organizmu tracenie zbędnych kilogramów. Może ona również stać się dobrym sposobem na prowadzenie zdrowego trybu życia, a przede wszystkim to dobry sposób na prowadzenie zdrowego odżywiania.

Osoby stosujące tą dietę najczęściej chwalą ją za to, że nie wymaga się w niej przygotowywania specjalnych potraw. Dozwolone jest jedzenie produktów, zawierających małe ilości węglowodanów, a wśród nich znajdują się m.in.: niemal wszystkie rodzaje mięsa, ryby, żółte sery, sery pleśniowe. Bardzo ważne jest spożywanie sporych ilości warzyw oraz niskoglikemicznych owoców. Dieta niskowęglowodanowa dopuszcza również spożywanie produktów pełnoziarnistych.

Aby utrata wagi następowała szybko i zgodnie z zasadami tej diety, konieczne jest wyeliminowanie z żywienia: produktów mącznych, a wśród nich: makaronów, ciast, chleba. Niestety z diety muszą zostać usunięte i to na stałe: słodycze, dżemy, słodzone napoje, cukier, a nawet biały ryż i ziemniaki.

Zastosowanie się do tych zaleceń z pewnością zaowocuje szczupłą sylwetką, a co ważniejsze dobrym samopoczuciem, które będzie dodatkowo motywowało do dalszych starań.

Wady

Dieta niskowęglowodanowa jest bardzo częstym tematem rozmów nie tylko wśród osób, które się odchudzają. Budzi ona sporo kontrowersji nawet wśród lekarzy dietetyków i naukowców, ponieważ środowisko to jest dość wyraźnie podzielone, co do wpływu takiego odżywiania na organizm. Przede wszystkim zarzuca się tej diecie, że w jej najbardziej radykalnych odmianach, ograniczenie spożycia węglowodanów do minimum nie działa korzystnie na ogólny stan zdrowia. Dzieje się tak przez to, że minimalizując spożycie węglowodanów wzrasta ilość produktów bogatych w tłuszcze, a to znowu źle działa na wątrobę, nerki i serce.

Niektórzy stwierdzają nawet, że długotrwałe stosowanie tej diety- oczywiście w jej najbardziej radykalnej wersji- może nawet doprowadzić do wycieńczenia organizmu. To z kolei niesie za sobą bardzo poważne niedobory witamin i różnego typu soli mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu.

Osoby stosujące dietę niskowęglowodanową, które niemal całkowicie ograniczają spożycie cukrów, mogą odczuwać ogólne zmęczenie spowodowane brakiem energii. Pamiętać trzeba, że węglowodany w pierwszej kolejności dają organizmowi energię i siłę do wykonywania różnych czynności. Ograniczenie tego składnika pokarmowego to także narażenie się na stany apatyczne.

Zalety

Dieta niskowęglowodanowa stosowana w sposób rozsądny może okazać się bardzo dobrym sposobem żywienia. Oczywiście musi ona zostać dostosowana do potrzeb każdej osoby odchudzającej się, dlatego też zaleca się w pierwszej kolejności skonsultowanie się z lekarzem dietetykiem, aby dieta ta dała jak najlepsze efekty pod względem poprawy sylwetki jak i zdrowotnym.

Do najczęściej podkreślanych zalet diety niskowęglowodanowej jest to, że dieta ta nie wymaga stałego liczenia i kontrolowania spożywanych kalorii. W diecie tej przestrzega się tylko zaleceń związanych ze spożywaniem konkretnych produktów. Sporą zaletą jest tutaj również i to, że dieta ta jest różnorodna. Stosując ją nie odczuwa się monotonii, jak również wśród produktów zalecanych do spożycia znajdują się takie, z których można przyrządzać różnorodne posiłki.