Dieta Montignaca

Dieta Montignaca jest dietą, która opiera się na zasadzie mówiącej, że pewnych produktów nie można ze sobą łączyć, ponieważ ich złe zestawienie powoduje przyrost wagi ciała. Wychodząc z takiego założenia, autor tej diety wydzielił wśród wszystkich produktów żywnościowych 3 grupy. Zostały one podzielone ze względu na to, jaki zawierają indeks glikemiczny. Jest to dość istotne, ponieważ dzięki temu, dieta Montignaca jest również jedną z pierwszych, która ma pomagać osobom chorym na cukrzycę w utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi.

Dieta opiera się na doborze odpowiednich produktów spożywczych właśnie pod względem indeksu glikemicznego. Wpływa to na uregulowanie gospodarki węglowodanowej w organizmie. Montignac podzielił również same węglowodany na dobre i złe. Podział ten wynikał z obserwacji, które potwierdziły, że niektóre z produktów zaraz po ich spożyciu mogą bardzo wyraźnie podnieść poziom glukozy we krwi. Tym samym uznał, że najzdrowsze są węglowodany o najniższym indeksie glikemicznym.

Dieta Montignaca wśród swoich najważniejszych założeń ma to, że wszystkie produkty spożywcze dzieli na odpowiednie grypy. Pierwszą z nich są – białka, drugą- węglowodany oraz trzecią- rośliny strączkowe, czwartą- warzywa. Podział ten został wprowadzony po to, aby nie łączyć ze sobą niektórych grup. Najbezpieczniejszą jest grupa czwarta, ponieważ z warzywami można łączyć wszystkie produkty. Dieta ta jest o tyle przyjemna w stosowaniu, ponieważ samemu komponować swoje posiłki, stosując się jedynie do ogólnych zasad tej diety.

Efekty

Dieta Montignaca jest dietą, która przynosi bardzo dobre efekty, ale pod warunkiem, że jej zasady są przestrzegane i nie wprowadza się do nich żadnych odstępstw. Przede wszystkim jest ona bardzo skuteczna i zdrowa w przypadku osób chorych na cukrzycę. Tak naprawdę pozwala ona uregulować pracę trzustki, która odpowiada za prawidłowe wydzielanie m.in. insuliny.

Dieta ta należy do diet wymagających sporej wiedzy. Przede wszystkim konieczne jest w niej zapoznanie się ze wszystkimi zasadami, które dotyczą łączenia poszczególnych grup produktów. Oprócz tego konieczne jest przestrzeganie godzin spożywania posiłków, ponieważ w tej diecie przerwy pomiędzy nimi nie mogą wynosić więcej niż 3 godziny.

Efekty w tej diecie nie są zbyt szybko widoczne, ponieważ tutaj odchudzanie jest racjonalne i planowe. Stosując się do diety Montignaca można schudną od 0,5-1 kg w przeciągu tygodnia. To dość sporo tym bardziej, że dieta nie zalicza się do restrykcyjnych. Oprócz tego, dzięki takiemu tempu chudnięcia, uchronić się można przed późniejszym efektem jojo, który zazwyczaj się pojawia po zakończeniu stosowania innych diet. Dzięki fazie stabilizacyjnej dieta Montignaca jest bezpieczna i nie powoduje nagłego przyrostu wagi po zakończeniu odchudzania.

Wady

Dieta Montignaca jest zdrowa i bezpieczna, ale niestety wymaga sporego zaangażowania w komponowanie posiłków. Tutaj przede wszystkim należy się wykazać bardzo dobrą znajomością tabel zawierających informacje o indeksie glikemicznym danych produktów. Bez tego niestety nie da się prawidłowo zaplanować posiłków. Dodatkowo trzeba ciągle liczyć indeks glikemiczny danego posiłku, ponieważ wszystko musi się zawierać w wyznaczonych normach. Tak też stosując tą dietę konieczne jest przyswojenie sporej ilości wiedzy o produktach spożywczych.

Dużym utrudnieniem jest dobór odpowiednich produktów do siebie, ale nie tylko. Dieta Montignaca zakłada, że należy je również spożywać w odpowiednich odstępach czasu. Po posiłkach białkowych jest to 3 godziny, a po tłustych 4. Niestety wcześniej nie powinno się spożywać żadnych przekąsek.

Zalety

Dieta Montignaca jest dietą godną polecenia, ponieważ nie tylko jest bezpieczna dla organizmu, ale także przynosi bardzo dobre rezultaty. Przede wszystkim dzieli się ona na dwa etapy. Pierwszy to etap chudnięcia, który trwa przez 2 a nawet 3 miesiące. Drugi etap to stabilizacja. Dzięki tak długiemu okresowi stosowania diety, możliwe jest racjonalne i przemyślane chudnięcie. Organizm nie jest nagle „głodzony”, tylko stopniowo reorganizuje się mu dietę oraz ilość kalorii i cukrów w dostarczanym pożywieniu. Dzięki temu również późniejsze przejście do normalnego trybu żywienia nie jest bolesne i nie ma obaw, że wystąpi efekt jojo.

Dużą zaletą tej diety jest to, że podczas odchudzania można jeść do woli. Dieta jest tak skonstruowana, że dzięki właściwemu połączeniu produktów ze sobą, zjadana ich ilość nie ma już większego znaczenia. Co najważniejsze, podczas komponowania posiłków można przejąć nawyk zdrowego żywienia, który również po zakończeniu diety z pewnością będzie dalej funkcjonował na co dzień.

Dieta Montignaca jest dietą, która nie wyniszcza organizmu. Wręcz przeciwnie. Stosując ją wyrównuje się tym samym poziom cukru we krwi. Dzięki temu, że jest on ustabilizowany i nie podlega drastycznym wahaniom, poprawia się także ogólne samopoczucie. Oprócz tego, dzięki tej diecie można obniżyć ryzyko zawału oraz choroby wieńcowej.