Dieta Dla Sportowca

Duże osiągnięcia sportowe wymagają nie tylko dobrego przygotowania kondycyjnego, ale również prawidłowego odżywiania. Szczególnie osoby regularnie trenujące powinny zadbać o poprawne żywienie, aby móc osiągać coraz lepsze wyniki w danej dziedzinie sportu, jak również dostarczać organizmowi potrzebnych mu składników odżywczych.

Dieta sportowca jest dietą specyficzną, dodatkowo uwarunkowaną tym, jaką dziedzinę sportu wykonuje. W zależności od dyscypliny sportowej dominować będą w niej zatem innego typu składniki odżywcze. Ogólnie można przyjąć, że przeciętna dieta sportowca musi w sobie zawierać odpowiednie proporcje składników odżywczych, a zgodnie z tym powinna składać się w: 30% z białka, 50% z węglowodanów, 20% z tłuszczy. Właśnie budowanie diety na takich zależnościach będzie gwarantowało dostarczenie odpowiedniej ilości energii oraz siły podczas treningu sportowego. Ważne jest również aby w diecie dla sportowca nie zabrakło owoców i warzyw, które dostarczać muszą kompleks witamin i soli mineralnych, a wśród nich najważniejsze są witaminy z grupy B, C , E. W związku z tym ilość posiłków w ciągu dnia nie powinna być mniejsza niż 5, z czego ostatni powinien być spożyty na minimum dwie godziny przed pójściem spać. Oprócz tego każdy sportowiec, niezależnie od uprawianej dyscypliny, powinien dziennie wypijać około 3 litrów wody. Również błonnik jest ważnym elementem, który pozwoli czuć się lekko i sprawnie, dlatego warto jest urozmaicić o niego swoją dietę.

Nie można również zapomnieć, że podstawą w diecie dla sportowca jest regularne uzupełnianie płynów w trakcie i po aktywności fizycznej. Równie wskazane jest picie napojów izotonicznych, dzięki którym nie dochodzi do deficytów w gospodarce wodno-elektrolitowej.

Dobrze zbilansowana dieta dla sportowca to przede wszystkim gwarancja, że będzie on prawidłowo funkcjonował oraz ustrzeże się przed stanami osłabienia i wycieńczenia.

Efekty

Przestrzeganie zasad diety dla sportowca na pewno przyczyni się do jego dobrego samopoczucia oraz osiągania coraz lepszych wyników w uprawianej dyscyplinie sportowej. Dlatego też należy dobrze dostosować dietę do uprawianej dyscypliny sportu, wieku i wagi sportowca, wykonywanych czynności w ciągu reszty dnia. Dobrze rozłożone posiłki oraz ich bogactwo w białko i węglowodany będą dobrą podstawą energetyczną do wysiłku.

Dieta dla sportowca trenującego wyczynowo powinna być ułożona przez dietetyka sportowego. Tylko wtedy można mieć pewność, że zaspokaja ona wszystkie potrzeby osoby aktywnej fizycznie. Profesjonalnie przygotowana dieta to gwarancja, że pomimo dużego wysiłku organizm będzie dostawał odpowiednie ilości energii, witamin i minerałów, a ich utrata podczas treningu nie będzie powodowała niedoborów.

Wady

Dieta dla sportowców musi być tak ułożona, aby mogła dostarczać im odpowiednie ilości energii do zapotrzebowań podczas aktywności fizycznej. Przeważnie wiąże się to z dietą bogatą w węglowodany i tłuszcze. Niestety przeładowanie tymi składnikami pokarmowymi organizmu, może doprowadzić do problemów z wątrobą i nerkami. Dlatego też każda dieta dla sportowca musi być bardzo starannie ułożona i zbilansowana odpowiednimi ilościami warzyw i owoców.

Bardzo często zdarza się tak, że osoby aktywne fizycznie opierają swoją dietę o różnego typu suplementy i odżywki. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ zdrowa i wartościowa dieta to taka, która opiera się na pełnowartościowych produktach spożywczych, a nie ich zastępnikach w formie proszków czy tabletek. Dlatego też uprawianie sportu powinno być połączone ze zdrowym i racjonalnym żywieniem, ponieważ tylko wtedy można osiągnąć najlepsze efekty. Wiele różnych tego typu suplementów można również uznać za formę dopingu, która przecież nie idzie w parze z duchem sportu.

Zalety

Dieta dla sportowca, jeśli jest prawidłowo dobrana do jego wieku, wagi, uprawianego sportu oraz wykonywania pozostałych czynności podczas dnia. Dzięki temu z pewnością będzie zapewniała mu odpowiednie ilości energii, które nie będą przeciążały organizmu, a raczej utrzymają go w odpowiedniej formie. Również odpowiednie ilości warzyw i owoców są tutaj konieczne, ponieważ osoby, które zużywają duże ilości energii muszą również uważać, aby nie doprowadzić do niedoborów witamin.

Dobra dieta dla sportowca to przede wszystkim taka, w której będzie unikało się smażonych potraw, alkoholu, słodyczy oraz tłustych produktów. Jest to zatem również dieta zdrowa i pozwalająca utrzymać organizm w idealnej formie. Pamiętać należy, że dieta dla sportowca nie jest dietą odchudzającą, dlatego też jakiekolwiek braki energetyczne podczas jej stosowania, należy natychmiast uzupełniać.